Palaa arkistoon

Energiateollisuuden vuosittain teettämä asiakastutkimus on valmistunut

Energiateollisuuden vuosittain teettämä ja Innolinkin toteuttama asiakastutkimus 2024 on valmistunut. Tutkimuksella kartoitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä oman energiayhtiön sähkön myyntiin, verkkopalveluun, kokonais- ja kaasutoimitukseen sekä kaukolämpöön. Tutkimuksessa selvitettiin myös mielikuvia oman energiayhtiön vastuullisuudesta ja maineesta sekä vastaajien halukkuutta suositella yhtiötä muille.

Asiakaskyselyn mukaan energiayhtiöihin ollaan tyytyväisiä, ja huomattava enemmistö asiakkaista on valmis suosittelemaan yhtiötään myös toisille. Omaa energiayhtiötä pidetään luotettavana, toimivana ja paikallisena, joskin myös kalliina, kyselystä ilmenee.

Tulosten mukaan energiayhtiöiden asiakastyytyväisyys on palannut energiakriisiä edeltäneen vuoden 2020 tasolle. Asiakastyytyväisyysindeksi oli vuonna 2022 4,21, nyt se oli 4,31, eli samaa tasoa kriisiä edeltävien lukemien kanssa. Asiakastyytyväisyyttä mitataan asteikolla 1-5, joten tyytyväisyys pysyi korkealla myös energiakriisin aikana.

Tämän vuotinen nousu johtuu kaukolämpöasiakkaiden kasvaneesta tyytyväisyydestä. Kokonaistoimituksen ja myynnin asiakkaiden tyytyväisyys oli painunut kolmella sadasosalla, verkkopalveluasiakkaiden tyytyväisyys oli pysynyt edellisen vuoden lukemissa. Yhtiökohtaiset erot vaihtelivat tyydyttävästä erinomaiseen.  

Teksti: Energiateollisuus ry & Innonlink

Lisätietoa:

Miina Söderholm

Markkinointikoordinaattori

044 0181 110

miina.soderholm@energia.fi